Skip to content

در راه المپیاد

پارس دانش: المپیاد چیست؟از سال ۱۳۶۵شرکت تیم های دانش آموزی در المپیادهای جهانی با کسب یک مدال برنز ریاضی شروع شد و به مرور دررشته های فیزیک، شیمی، کامپیوتر، نجوم و ادبیات ادامه یافت. هر ساله المپیادهای علمی، در ۶رشته علوم پایه (ریاضی،فیزیک، شیمی، زیست شناسی، نجوم، کامپیوتر) برای کلیه دانش آموزان دبیرستانی در سطح کشور برگزار می شود.


مرحله اول : معمولاً اواسط بهمن برگزار می شود. سؤالات به صورت چند گزینه ای و به مدت ۳تا ۴ساعت
می 
باشد. نتایج اواخر اسفند اعلام می گردد و در هر رشته حدود ۸۰۰تا ۱۰۰۰نفر به مرحله دوّم راه می یابند.
مرحله دوم : معمولاً اوایل اردیبهشت برگزار می شود. سؤالات به صورت تشریحی است )در برخی رشته ها
سؤالات چندگزینه ای نیز وجود دارد( و مدت امتحان نیز ۳تا ۴ساعت می باشد. از مرحله دوّم در هر رشته حدود ۴۰نفر به مرحله سوم (اردوی تابستانی)راه می یابند
.
مرحله سوم : طی تابستان به مدت ۲تا ۳ماه برگزار می گردد. دانشآموزان توسط اساتید باشگاه دانش
پژوهان جوان، یک دوره ی فشرده آموزشی را طی می نمایند و در این مدت چندین آزمون تئوری و عملی برگزار می شود.
در پایان این دوره مجموعاً به ۵۷دانش آموزان برتر (ریاضی ،۱۳فیزیک ،۱۰نجوم ،۱۰کامپیوتر ،۸شیمی ۸و زیست ۸نفر)
مدال طلای کشوری اعطا می گردد. دانش آموزان دیگر نیز مدال نقره یا برنز دریافت می
¬کنند.
مرحله چهارم : دارندگان مدال طلا به مدت یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش می بینند تا
حدوداً نیمی از آنان در قالب تیم 
های ملی المپیاد به المپیادهای جهانی اعزام گردند.
مرحله پنجم : اعضای انتخاب شده برای تیم ملی المپیاد، به کشور میزبان برگزاری المپیادهای جهانی اعزام شده و
طی یک هفته با دانش آموزان سراسر جهان به رقابت می پردازند
.
فرصت های المپیاد های علمی
۱-المپیادهای علمی علوم پایه که در سطح دبیرستان های کشور برگزار میگردد ، فرصت مناسبی برای احیاء فراگیری علوم
پایه از سن نوجوانی است، که از زیرساخت های توسعه علمی هر کشور به حساب می آید و رشد و نوآوری در صنایع بدون
تعمیق آن ممکن نمی باشد
.
۲-پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان مستعد به کمک آموزش علوم پایه بسیار مناسب است. کتاب های درسی به هیچ وجهاغنا کننده فراگیران باهوش نمی باشند. لذا برای جلوگیری از بطالت وقت و یا جایگزین های نامناسب ، بهتر است از فرصتالمپیادهای علمی استفاده گردد.
۳-فراگیری یک رشته از دروس اختصاصیبه صورت عمیق، به موفقیت در کنکور سراسری دانشآموزان کمک شایانی
می
¬نماید. خصوصاً اینکه کنکور همه ساله به سمت مفهومی شدن پیش می¬رود.
۴-آشنایی با دبیران المپیادی که عموماً دارندگان مدالهای کشوری و جهانی میباشند، الگوهای مناسبی جهت تحصیل وهدفداری در زندگی به دانش آموزان می بخشد.
۵-افزایش توان یادگیری، افزایش تمرکز، پشتکار و سختکوشی از فواید عمومی آموزش دروس المپیادی است که الگوهایمناسب یادگیری را فراهم می آورد.
برخی از مزایای المپیادی بودن
۱-بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امتیازات زیر به مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی تعلق
می
گیرد:
۲-برندگان مدال طلای امپیادهای کشوری بدون شرکت در کنکور سراسری میتوانند در هر رشته و هر دانشگاهی ) اززیرمجموعه مربوطه( که مایل باشند به تحصیل بپردازند.
۳-به تراز نمره کنکور سراسری مدال آوران نقره و برنز بین ۱۰تا ۱۵درصد اضافی شده و سپس مورد رتبه بندی قرار
می 
گیرند.(مصوب ۱۳۸۵)
۴-مدال آوران طلا، نقره و برنز خدمت سربازی را به عنوان سرباز نخبه و به صورت پروژه
¬ای یا کارمندی طی مدت ۳تا
۱۰ماه می گذرانند
.
۵-تمامی مدال آوران به عضویت بنیاد ملی نخبگان در آمده و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه مالی و
اعتباری، برای انجام پروژه ها و شرکت در کنفرانس
ها و همایشهای علمی داخلی و خارجی مورد حمایت اعتباری و مالیبنیاد قرار میگیرند.
تهدیدهای المپیادهای علمی
۱-سوق دادن دانش آموزان متوسط به سوی فراگیری المپیادهای علمی به صورت افراطی جهت کسب مدال و نشان
برای مدرسه، بدون توجه به سرنوشت کنکور دانش
¬آموزان و امکان ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه¬شان از
تهدیدهای جدی المپیادهای علمی می باشد
.
۲-عدم علاقه به فراگیری دروس، خصوصاً دروس عمومی، تهدیدی برای دانش آموزان المپیادی است. ایجاد بی
نظمی در نظام آموزش مدرسه به جهت زمان
های پراکنده تدریس و فرصت مطالعاتی دانش¬آموزان
۳-بی
توجهی دانشآموزان به مشارکت در فعالیتهای گروهی، از دیگر آفات اختصاص وقت به فراگیری
المپیادهای علمی می
¬باشد. یکی از اصلیترین آفتهای المپیاد، تک بعدی شدن شرکت کنندگان در آن است
۴-این گونه تهدیدها، بعلاوه هزینه بالای آموزش
های المپیادها، باعث شده است اغلب مدارس توانمند از
راه
اندازی این دوره در مدارس خود طفره بروند و از مزایای آن بیبهره شوند. واقعیت این است که موفقیت
تیم
های دانش-آموزی ایران در مجامع جهانی مرهون تلاشهای مدارسی است که علی¬رغم تهدیدهای فوق،
فرصت آموزشی دروس المپیادی را از دانش
آموزان خود دریغ نمی¬کنند. کشورهای توسعه یافته مانند روسیه،
چین و … سالهای متمادی ، آموزش المپیاد را در مدارس خود جدی می
گیرند تا بتوانند رتبه های جهانی خود
را حفظ نمایند
.
۵-موضوع دیگری که میتوان آن را به عنوان آفتهای المپیاد دانست، غرور و تکبر ناشی از آن است ! گاهی اوقات
دانش آموزان پس از این که اطلاعات خود را تا سطح قابل قبولی افزایش می
دهند دچار غروری کاذب می
شوند
وضعیت تیمهای ایرانی در ۳دوره اخیر المپیاد علمی

نام المپیاد

وضعیت تیم ایران در سال
۲۰۱۲
وضعیت تیم ایران در سال
۲۰۱۳
وضعیت تیم ایران در سال
۲۰۱۴
ریاضی

رتبه ۸در میان ۱۰۰کشور
۳مدال طلا، ۲مدال نقره ،
یک مدال برنز

رتبه ۱۰در میان ۹۷کشور
۲مدال طلا، ۳مدال نقره ،
یک مدال برنز

رتبه ۲۱در میان ۱۰۱کشور
۴مدال نقره ، ۲مدال
برنز

زیست شناسی

۵۹کشور شرکت کننده
۳مدال نقره و یک مدال برنز

۶۲کشور شرکت کننده
۲مدال طلا و ۲مدال نقره

رتبه و تعداد کشور
نامشخص
یک مدال طلا، ۲مدال
برنز، یک دیپلم افتخار

شیمی

رتبه نامعلوم در میان ۷۳
کشور
یک مدال طلا و ۳مدال برنز

رتبه ۷در میان ۷۱کشور
۴مدال نقره

رتبه ۴در میان ۷۵کشور
یک مدال طلا و ۳مدال
نقره

فیزیک

۹۲کشور شرکت کننده
۲مدال نقره و ۳مدال برنز

۹۲کشور شرکت کننده
۳مدال طلا، یک مدال نقره ویک مدال برنز

۸۵کشور شرکت کننده
۵مدال نقره

۲مدال طلا، ۲مدال نقره

کامپیوتر

۹۸کشور شرکت کننده
یک مدال طلا، ۲مدال نقره ویک مدال برنز

۸۳کشور شرکت کننده
۲مدال طلا و ۲مدال
نقره

نجوم و
اخترفیزیک
تیم الف : یک مدال طلاو ۳مدال نقره، یک مدالبرنز
تیم ب : ۲مدال نقره و ۳
مدال برنز
تیم الف : یک مدال طلا و ۳مدال نقره، یک مدال برنزتیم ب : ۲مدال طلا و۳مدالبرنز

۳۷کشور شرکت کننده
تیم الف : ۳مدال طلا و ۲
مدال نقره
تیم ب : یک مدال طلا و ۴
مدال نقره