Skip to content

المپیادچیست؟

پارس دانش:از سال ۱۳۶۵شرکت تیم های دانش آموزی ایران در المپیادهای جهانی، با کسب یک مدال برنز ریاضی شروع شد و به مرور در
رشته های فیزیک، شیمی، کامپیوتر، نجوم و ادبیات ادامه یافت. هر ساله المپیادهای علمی،
در ۶رشته علوم پایه [ریاضی،

فیزیک، شیمی، زیست شناسی، نجوم، کامپیوتر] برای کلیه دانش آموزان دبیرستانی در سطح کشور برگزار می شود.

  • مرحله اول : معمولاً اواسط بهمن برگزار می شود. سؤالات به صورت چند گزینه ای و به مدت ۳تا ۴ساعت
می
باشد. نتایج اواخر اسفند اعلام می گردد و در هر رشته حدود ۸۰۰نفر به مرحله دوّم راه می یابند..
  • مرحله دوم : معمولاً اوایل اردیبهشت برگزار می شود. سؤالات به صورت تشریحی است )در برخی رشته ها
سؤالات چندگزینه ای نیز وجود دارد( و مدت امتحان نیز ۳تا ۴ساعت می باشد. از مرحله دوّم در هر رشته حدود ۴۰نفر به
مرحله سوم )اردوی تابستانی( راه می یابند
.
  • مرحله سوم : طی تابستان به مدت ۲تا ۳ماه برگزار میگردد. دانشآموزان توسط اساتید باشگاه دانش
پژوهان جوان، یک دوره ی فشرده آموزشی را طی می نمایند و در این مدت چندین آزمون تئوری و عملی برگزار می شود.
در پایان این دوره مجموعاً به ۵۷دانش آموزان برتر [ریاضی ،۱۳فیزیک ،۱۰نجوم ،۱۰کامپیوتر ،۸شیمی ۸و زیست ۸نفر]
مدال طلای کشوری اعطا می گردد. دانش آموزان دیگر نیز مدال نقره یا برنز دریافت می
کنند.
  • مرحله چهارم : دارندگان مدال طلا به مدت یک سال در باشگاه دانش پژوهان جوان آموزش می¬بینند تا
حدوداً نیمی از آنان در قالب تیم
های ملی المپیاد به المپیادهای جهانی اعزام گردند.
  • مرحله پنجم : اعضای انتخاب شده برای تیم ملی المپیاد، به کشور میزبان برگزاری المپیادهای جهانی اعزام شده و
طی یک هفته با دانش آموزان سراسر جهان به رقابت می پردازند
.
مزایای های المپیاد های علمی  
  ۱-المپیادهای علمی علوم پایه که در سطح دبیرستان های کشور برگزار میگردد ، فرصت مناسبی برای احیاء فراگیری علوم
پایه از سن نوجوانی است، که از زیرساخت های توسعه علمی هر کشور به حساب می آید و رشد و نوآوری در صنایع بدون
تعمیق آن ممکن نمی باشد
.
  ۲-پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان مستعد به کمک آموزش علوم پایه بسیار مناسب است. کتاب های درسی به هیچ وجه
اغنا کننده فراگیران باهوش نمی باشند. لذا برای جلوگیری از بطالت وقت و یا جایگزین های نامناسب ، بهتر است از فرصت
المپیادهای علمی استفاده گردد
.
  ۳-فراگیری یک رشته از دروس اختصاصی به صورت عمیق، به موفقیت در کنکور سراسری دانش آموزان کمک شایانی
می
¬نماید. خصوصاً اینکه کنکور همه ساله به سمت مفهومی شدن پیش میرود.
  ۴-آشنایی با دبیران المپیادی که عموماً دارندگان مدالهای کشوری و جهانی میباشند، الگوهای مناسبی جهت تحصیل و
هدفداری در زندگی به دانش آموزان می بخشد
.
  ۵-افزایش توان یادگیری، افزایش تمرکز، پشتکار و سختکوشی از فواید عمومی آموزش دروس المپیادی است که الگوهای
مناسب یادگیری را فراهم می آورد
.
برخی از مزایای المپیادی بودن
  ۶-بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امتیازات زیر به مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی تعلق
می
¬گیرد:
  ۱-برندگان مدال طلای امپیادهای کشوری بدون شرکت در کنکور سراسری میتوانند در هر رشته و هر دانشگاهی ) از
زیرمجموعه مربوطه( که مایل باشند به تحصیل بپردازند
.
  ۲-به تراز نمره کنکور سراسری مدال آوران نقره و برنز بین ۱۰تا ۱۵درصد اضافی شده و سپس مورد رتبه بندی قرار
می
گیرند. [مصوب ۱۳۸۵]
 ۳-مدال آوران طلا، نقره و برنز خدمت سربازی را به عنوان سرباز نخبه و به صورت پروژه
ای یا کارمندی طی مدت ۳تا
۱۰ماه می گذرانند
.
  ۴-تمامی مدال آوران به عضویت بنیاد ملی نخبگان در آمده و علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه و تسهیلات ویژه مالی و
اعتباری، برای انجام پروژه ها و شرکت در کنفرانس
ها و همایشهای علمی داخلی و خارجی مورد حمایت اعتباری و مالی
بنیاد قرار می
گیرند. 
تهدیدهای المپیادهای علمی  
  ۱-سوق دادن دانش آموزان متوسط به سوی فراگیری المپیادهای علمی به صورت افراطی جهت کسب مدال و نشان
برای مدرسه، بدون توجه به سرنوشت کنکور دانش
آموزان و امکان ادامه تحصیل در رشته مورد علاقهشان از
تهدیدهای جدی المپیادهای علمی می باشد
.
  ۲-عدم علاقه به فراگیری دروس، خصوصاً دروس عمومی، تهدیدی برای دانش آموزان المپیادی است. ایجاد بی
نظمی در نظام آموزش مدرسه به جهت زمان
های پراکنده تدریس و فرصت مطالعاتی دانشآموزان
 ۳-بی
توجهی دانشآموزان به مشارکت در فعالیتهای گروهی، از دیگر آفات اختصاص وقت به فراگیری
المپیادهای علمی می
باشد. یکی از اصلیترین آفتهای المپیاد، تک بعدی شدن شرکت کنندگان در آن است
 ۴-این گونه تهدیدها، بعلاوه هزینه بالای آموزش
های المپیادها، باعث شده است اغلب مدارس توانمند از
راه
اندازی این دوره در مدارس خود طفره بروند و از مزایای آن بیبهره شوند. واقعیت این است که موفقیت
تیم
های دانش آموزی ایران در مجامع جهانی مرهون تلاشهای مدارسی است که علیرغم تهدیدهای فوق،
فرصت آموزشی دروس المپیادی را از دانش
آموزان خود دریغ نمیکنند. کشورهای توسعه یافته مانند روسیه،
چین و … سالهای متمادی ، آموزش المپیاد را در مدارس خود جدی می
گیرند تا بتوانند رتبه های جهانی خود
را حفظ نمایند
.
  ۵-موضوع دیگری که میتوان آن را به عنوان آفتهای المپیاد دانست، غرور و تکبر ناشی از آن است گاهی اوقات
دانش آموزان پس از این که اطلاعات خود را تا سطح قابل قبولی افزایش می
دهند دچار غروری کاذب می شوند.

پیام خود را بگذارید

پارس دانش ،درراه اعتلای دانش پارس

سوالات علمی ،درخواست تدریس ،نقد و نظر خود را بفرمایید.

وارد شوید